معرفی اجمالی نظام آموزشی پیش دبستانی مجتمع بانو امین

اهداف برنامه :

هدف اصلی این نظام، زمینه سازی برای رشد مبتنی بر فطرت کودک زیر هفت سال، از طریق تامین و برآورده کردن تمایلات ریشه ای موثر و اساسی موجود در کودک چهار تا شش ساله،  می باشد.

( به پشتوانه ی مطالعات منسجم در زمینه ی مبانی اسلامی تربیت کودک و با تکیه بر نظام انسان شناسی جامع نگر اسلامی)

ضرورت طرح:

باتوجه به ضرورت تلفیق فعالیت های آموزشی و تربیتی جهت دستیابی به دانش آموز خروجی طراز جمهوری اسلامی ایران و توجه به رویکردها و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی در هفت سال اول و نیز دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند ملی برنامه درسی به این امر و نیز به پشتوانه ی مطالعات منسجم در زمینه ی مبانی اسلامی تربیت کودک ، با تکیه بر نظام انسان شناسی جامع نگر اسلامی، برنامه ریزی عملیاتی جهت پیاده سازی نظام مورد نظر  از سال 1390 آغاز گردید.

 

 مبنای اصلی نظام تعلیم و تربیت علاقه محور(مبتنی بر علایق و تمایلات اصلی کودک):

 زمینه سازی برای رشد مبتنی بر فطرت کودک، از طریق تامین و برآورده کردن تمایلات ریشه ای موثر و اساسی موجود در وی،  می باشد. این مبنا با ایجاد بستری غنی و آزاد برای تجربه،  انتخاب و تصمیم گیری کودک امکان پذیر است. بستری که شامل پاسخی متناسب برای تمامی نیازهای گرایشی، شناختی و رفتاری کودک زیر هفت سال است. 

لذا در این نظام، ضمن تامین تمایلات اصلی و فطری کودک ،  ارتقای سطح مهارت های رفتاری و شناختی آنها نیز  بصورت منحصر بفرد مورد توجه  قرار گرفته است. چرا که کودکی در آینده میتواند در اوج آرامش و شناخت ، مسیر درست را تشخیص و انتخاب کند، که حد اقل یک بار با تمامی تمایلاتش بصورت کامل مواجه شده باشد و بر مبنای روایات و روانشناسی رشد اسلامی،  موعد این مواجهه، فقط و فقط هفت سال ابتدایی زندگی است.

اعضای کار گروه طراحی نظام:

یک گروه مطالعاتی به پشتوانه ی تیم پژوهشی متخصص بیرونی مسئولیت برنامه ریزی عملیاتی این نظام آموزشی را در قالب روز بازی ها (متشکل از بخش هایی چون کاردستی ، لمس مواد خوراکی و ترکیب آنها ، سفال و شن ، نقاشی خلاق ، قصه و نمایش ، شعر و سرود ، صبحانه و میان وعده ) و اردوهای مادر و کودک در پایه ی پیش دبستان اول و نیز  بازیکده های سفر به دور دنیا، بازی و تجربه، قصه و نمایش، ماهان و ماهور، نقاشی خلاق، کاردستی، سفال و شن، صبحانه و میان وعده  و اردوهای مادر و کودک در پایه ی پیش دبستانی دوم و همچنین طراحی نظام آموزش خانواده، عهده دار هستند.

شیوه ی پیشبرد اهداف:

شیوه ی اصلی پیشبرد اهداف نظام ، بازی است . لذا تمامی اهداف مورد نظر  به صورت بازی محور  ، توسط تیم متخصص طراحی و به نحو ویژه ای  اجرا می شود.

همانطور که انتظار میرود ارتقای سطح مهارت های رفتاری و شناختی نیز به صورت کاملاً غیر مستقیم و از طریق بازی صورت می گیرد . برای مثال فعالیتهایی نظیر آموزش ساخت کار دستی نیز، بصورت دقیق و مرحله به مرحله از طریق بازی و نقش پذیری کودکان و مربی و به شیوه ی غیر مستقیم  منتقل می شود. 

در این نظام ،  مربی یک هادی-هم بازی برای کودک تلقی گردیده و تمام تلاش مربیان بر این نکته است که هر کودک بتواند تمایلات ضروری متناسب با سنش را تجربه کند و سپس آنها را جهت دهد . مربیان در این شیوه با روش های مختلف همدلی کردن در مواقع مختلف آشنا شده و متناسب با موقعیت و با نگاه به اهداف نظام از آنها استفاده خواهند کرد . تمامی مربیان در این نظام برای پیشبرد این شیوه ، دوره های تخصصی و کاربردی را گذرانده اند و در طول سال در طی جلسات مستمر با کارشناس اصلی پروژه،جلسات دانش افزایی خواهند داشت.

ارزیابی :

برای بررسی روند پیشرفت هر کودک در سه عرصه ی گرایشی، شناختی و رفتاری؛ مطابق با فرایند اهداف نظام آموزشی مرجع، شاخص های سنجش طی سه دوره ی ابتدای سال، میان سال و پایان سال، اهداف توسط مربیان و خانواده ها ارزیابی شده و روی نمودار خواهد رفت.

در میان سال نیز کارنمایی از فعالیت های دست ورزی کودک خدمت اولیاء محترم ارائه خواهد شد.

 

Please publish modules in offcanvas position.

Free Joomla! template by L.THEME